Långa Lugnet

Långa Lugnet

Långa Lugnet i Falun kördes i helgen.
Följande Tappra ställde upp och körde loppet.

Ovan avser deltagare anmälda från klubb Skövde CK.
Boendet:
Vi åkte upp dagen innan på grund av starttiden samt restiden till falun. Vi hyrde en sexmannastuga på http://www.frambyudde.se/ och på 5 personer blev det inte alls dyrt att dela på den avgiften.
Den campingen låg ca 15min bilfärd från start. Stugan var mycket fräsch och allt som allt var det mycket trevligt ställe att bo på, så kommer troligtvis att bo där nästa år också.

Nummerlappar.
Vi valde att hämta våra nummerlappar dagen innan start på stora torget i Falun, gick jättesmidigt och det var lite arrangemang och cykelutställning också så det var trevligt.


Parkering
Det fanns mycket parkeringar så det var inga problem att hitta det (vi var där ca 1h innan start). Dock tog dom betalt för parkeringen och det hade vi ingen koll på men som tur hade vi kontanter med oss.

Startområdet
Långa lugnet gick i samband med Outdoor games så det var många bollar i luften samtidigt den dagen, detta resultera dock i utställning av Fordon och diverse cykelhandlare/leverantörer var där och visade upp sig. Man kunde värma upp i närheten av startområdet hela tiden också och det är alltid skönt och tryggt.

Toaletter/dusch.
Eftersom Falun har så stor idrottsanläggning fanns det gott om toaletter och jag upplevde inga direkta köer för att gå på toa. För omklädningen så var det Bandy/fotbolls omklädningsrummen som gällde. Där 3st omklädningsrum var för herrar och 1st för damer och det funkade mycket bra. Sakna dock skylt "till omklädning" men det kanske jag missade.

Starten
För att komma in i starten var man tvungen att gå igenom två antenner som scannade av dina chip. Jag tyckte detta var rätt uppenbart, men när jag stod i fålla 1 tillsammans med andra elitcyklister var det flera som verkade missa detta och vissa struntade även i det sedan.

Innan starten gick så förklarade speaker hur han skulle hantera starten och hur nedräkning och startsignal skulle ljuda, detta både på svenska och engelska. Detta tyckte jag var mycket bra.

Dock så glömde dom dra bandet för fålla 1 så när det var 30sekunder kvar ropade dom och sen ryktes det bort, lätt hänt.

Loop 1
Loop 1 märktes att den var konstruerad för att passa alla, skulle gå att cykla med en standardcykel där. Loopen var väldigt snabb och mycket grus, dom hade gjort ett bra jobb med uppmärkning på branta svängarna på grusvägen då förstaklungan hade en mycket hög hastighet. När jag kom in för varvning så låg jag på hjul och reflektera inte riktigt över vart jag skulle cykla, jag hade nog varit lite fundersam vart jag skulle tagit vägen om jag bara kört loop 1?
På ett ställe på Loop 1 så vet jag inte om de hade missat pila/avspärrning, men då kom man i hög hastighet och banan avvek höger under en tunnel, men utan varningar och den hastigheten man hade så var det mer naturligt att fortsätta ner vänster. Anledningen till att inte jag körde fel var att jag såg cyklisten innan mig kör mot vänster och tvärnita och vända direkt mot höger igen.

Loop 2
Loop 2 var mer teknisk loop mer singletrack med olika nivå i svårighetsgrader. Inte så mycket att säga om markeringarna på Loop två, mycket stig att bara följa så man tuffa på. På denna loopen kom det även endel "broar/Spångar" där det var surhålor. Dessa var det stor varierande kvalité på, vissa var bara plankor som var däckbreda så i många fall hade det varit bättre att ta bort dom helt. För när man kom i höghastighet och spången var för smal då hamnade man på en sida och där fick man köra sedan. Detta upplevde jag som mer störande än funktionellt. Skulle man som en osäker cyklist börja cykla på spången sen blir den helt plötsligt smal så kan det ställa självförtroende på test.

Loop 3
Bra loop, man var riktigt trött här men var väluppmärkt och tydlig så var bara tuffa på. Många Flaggvakter ut med banan som hejade på en så man fick mer energi. Kommer ihåg att jag blev väldigt glad när jag såg skylten "näst sista backen".

Banan allt som allt
Bra bana, trevligt folk. Inga mega surhålor. Väldigt varierande Loop för Loop så det passar alla beroende vad man ställer upp i för distans.
Dom "stående" lagningställen var väldigt på tå och hade jag velat ha en köpp med vatten eller två hade jag fått det, mycket aktiva var dom och sökte ögonkontakt med en för att se om man ville ha något.
Skulle kunna vart någon extra pil istället för snitsel när man åkte på lite längre löparspår.
Jag vet inte hur dom löste varvningarna för jag tuffa bara på och såg inga förgreningar alls för eventuellt kortare lopp, om detta var "meningen" så är ju det självklart väldigt bra. Frågan är bara hur de gjorde för de som körde "kortare"

Eftermål
Efter jag kom i mål förvirrad och trött fick jag en medalj av en yngre förmåga som hade "jagat" ikapp mig för att jag skulle få min medalj och han berättade att jag kunde gå och hämta mat och dryck. Mycket positivt att mötas av glada barn i målgång som tyckte det var roligt trots att det hade regnat/regnade och var inte varmt för fem öre.

Maten
Jag har svårt att äta direkt efter ett långlopp men man fick en pastasallad med kyckling(vet ej om det fanns VeggoAlternativ). Min andra medresenär åt upp hela direkt utan några probelm. Sen fick jag även och flaska vatten på 0,5l, mycket gött var det (dom tog dock slut sen). För dom som ville kunde man även få en kopp kaffe.

Servering
Det fanns en stor serveringen både med tak och utan där det arbetade flera personer, det såg inte ut att vara några jätteköer (pga bra bemanning). Sen gjorde ju regnet sitt och det var fullsatt under taket.

Bemötande
Jättebra bemötande av personer på plats som arbetade med arrangemanget, var överlag en väldigt positiv stämning över Lugnet.

Jämförelse Skövde Billingeracet
Skövdes startsignal var det mest förvirrande jag varit med om, visste inte om han hostade eller om vi skulle starta. Lugnets Strategi var att föredra här.
-+ Följde bara vägen vid varvningarna, bra eller dåligt? jag körde ju inte vilse iaf.
-+ Lugnet hade några ställen där man blev osäker på vart man skulle, speciellt när man närma sig varvningarna och när man kom ut på mer öppna ställen där det "naturliga" valet är att köra vidare på gruset fast det fanns avstickare ändå. Jag körde dock inte vilse eller fel, det var endast nära en gång men det kan räknas som försumbart.
+ Skövdes "broar" & "spångar" håller mycket hög kvalité.
+ Bra pilat/uppmärkt på billingeracet långa banan (Svårt att vara kritisk då jag kan banan utantill)
+- Både Skövde och Lugnet jobbade mycket med snitslar och allt som allt funkar det bra men man vill gärna se en snitsel direkt när man passerat en annan, speciellt när man ligger och kör långa grusvägar där det finns lite avstickare här och där. (man blir lätt osäker när man är trött)
+ Lugnet hade godare pastasallad. Var gött att få en flaska vatten i mål [Synd att det inte verkade räcka till alla dock]
- Jag skulle önskat att det fanns skylt "till omklädning" eller liknande både när man kom från start eller parkeringen, jag fick tillämpa "han ser ut som han skall duscha, tar rygg på han".
+-Jag vet inte hur dom löste varvningarna för jag tuffa bara på och såg inga förgreningar alls för eventuellt kortare lopp, om detta var "meningen" så är ju det självklart väldigt bra. Frågan är bara hur de gjorde för de som körde "kortare"
Share on Google Plus

About Unknown

Skövde CK - Team Sportson. En satsning på cyklister i skaraborg. Följ vår utveckling på hemsidan.

0 kommentarer :

Skicka en kommentar